Verizon schrijft klanten automatisch in voor een nieuwe versie van een programma dat de browsergeschiedenis van mobiele gebruikers scant, zelfs wanneer diezelfde gebruikers zich eerder hebben afgemeld voor het programma terwijl het een andere naam had.
De koerier kondigde een paar dagen geleden wijzigingen aan in zijn “Verizon Selects” -programma samen met een nieuwe naam. “Verizon Custom Experience Plus is de nieuwe naam van ons Verizon Selects-programma”, zei Verizon in een FAQ. Verizon negeert de eerdere afmeldingsvoorkeuren voor ten minste sommige klanten door ze in te schrijven voor ‘Aangepaste ervaring’, die de browser- en app-gebruiksgeschiedenis verzamelt, maar geen gebruikmaakt van apparaatlocatiegegevens en andere persoonlijke informatie die is verzameld in ‘Aangepaste ervaring Plus’. “
Verizon zegt dat het de informatie die in beide versies van Custom Experience is verzameld niet verkoopt en dat het programma “advertenties van derden niet langer ondersteunt”. Maar Verizon deelt de gegevens met “serviceproviders die voor ons werken” en zegt dat het de gegevens gebruikt om “onze communicatie met u te personaliseren, u relevantere product- en serviceaanbevelingen te geven en plannen, services en aanbiedingen te ontwikkelen die aantrekkelijker zijn Als we bijvoorbeeld denken dat u van muziek houdt, kunnen we u een Verizon-aanbieding aanbieden met muziekinhoud of u een keuze bieden met betrekking tot een concert in ons Verizon Up-beloningsprogramma.’
Afmelden (opnieuw)
Privacybewuste gebruikers zullen zich waarschijnlijk willen afmelden met behulp van de instructies van Verizon of in dit artikel. Ga naar uw Verizon-account om u af te melden pagina met privacyvoorkeuren. Scroll een beetje naar beneden en je ziet opties voor “Instellingen beheren” voor zowel Custom Experience als Custom Experience Plus. Je kunt ook proberen deze link om rechtstreeks naar de instellingen voor Aangepaste ervaring te gaan, of u kunt “Privacy-instellingen beheren” selecteren in de mobiele app “Mijn Verizon”.
Op de website of de mobiele app kun je met de opties voor het beheren van instellingen je aan- of afmelden voor de twee versies van het Custom Experience-programma. U kunt ook alle browse- en locatiegegevensgeschiedenis verwijderen die Verizon eerder heeft verzameld door op ‘Reset’ te klikken. Daarnaast kunnen accounteigenaren de Verizon-website gebruiken om de inschrijving voor Custom Experience voor specifieke telefoonlijnen te blokkeren.
Klanten van Verizon hebben goede redenen om op hun hoede te zijn voor de privacypraktijken van de koerier. De Federal Communications Commission vorig jaar gevonden dat “Verizon blijkbaar de locatie-informatie van zijn klanten zonder hun toestemming openbaar heeft gemaakt aan een derde partij die niet bevoegd was om deze te ontvangen.” De commissie stelde een boete van $ 48 miljoen voor. In 2016 stemde Verizon ermee in een boete van $ 1,35 miljoen te betalen voor het invoegen van “supercookie”-ID’s in het mobiele internetverkeer van klanten zonder medeweten of toestemming van de gebruikers.
In 2017 blokkeerden de toenmalige president Donald Trump en het door de Republikeinen gecontroleerde Congres de implementatie van FCC-privacyregels die thuis-internet- en mobiele breedbandaanbieders verplichtten om toestemming van consumenten te krijgen voordat ze browsergeschiedenis, app gebruiken, delen of verkopen -gebruiksgeschiedenis en andere privé-informatie.
Afgemeld? “Je wordt nog steeds opgenomen”
Verizon heeft e-mails naar klanten gestuurd om hen op de hoogte te stellen van de programmawijzigingen. Er zijn verschillende versies van de e-mail, waarvan er één stelt dat Verizon eerdere opt-out-voorkeuren negeert in gevallen waarin mensen “recentelijk hebben afgemeld”. Die e-mail, die werd doorgestuurd naar Ars door een Verizon-klant genaamd Jordan Hirsch, zegt:
Als deelnemer aan Verizon Selects wordt u automatisch opgenomen in de programma’s Custom Experience Plus en Custom Experience.
Als u zich onlangs heeft afgemeld voor deelname aan Verizon Selects, wordt u nog steeds opgenomen in het Custom Experience-programma, tenzij u zich afmeldt.
Hirsch ook getweet een screenshot van de e-mail die hij van Verizon heeft ontvangen. In de e-mail van Verizon die Hirsch ontving, werd geen specifiek tijdsbestek vermeld voor de “recentelijk afgemeld”-zin. We hebben vandaag contact opgenomen met Verizon en om die details gevraagd en gevraagd waarom Verizon mensen inschrijft die zich eerder voor hetzelfde programma hadden afgemeld voordat de naam van het programma werd gewijzigd. We zullen dit artikel bijwerken als we antwoorden krijgen.
De Veelgestelde vragen over Verizon bevat niet de “recentelijk afgemeld”-taal en in plaats daarvan lijkt het alsof alle klanten zijn ingeschreven voor Custom Experience (de niet-Plus-versie), ongeacht de eerdere afmeldingsstatus:
U maakt deel uit van het Custom Experience-programma, tenzij u zich afmeldt. U kunt zich afmelden via de pagina met privacyvoorkeuren op de My Verizon-site of de pagina met privacyinstellingen in de My Verizon-app.
U moet zich aanmelden voor het Custom Experience Plus-programma om er deel van uit te maken, tenzij u al deelneemt aan Verizon Selects. Verizon Selects-deelnemers worden automatisch opgenomen in het hernoemde programma.
Ik ben ook een Verizon-klant en heb vandaag een e-mailmelding van het bedrijf ontvangen. Hoewel ik 99,9 procent zeker weet dat ik me jaren geleden heb afgemeld voor Verizon Selects, stond in de e-mail die ik ontving: “Jij hebt de controle: je maakt deel uit van Custom Experience tenzij je je afmeldt.”