Terwijl Meta aandringt op de metaverse, past het misschien beter bij sommigen, niet allemaal

Sluit je aan bij gamingleiders, naast GamesBeat en Facebook Gaming, voor hun 2e jaarlijkse GamesBeat & Facebook Gaming Summit | GamesBeat: Into the Metaverse 2 komende 25-27 januari 2022. Lees meer over het evenement.


Dit artikel is bijgedragen door Olga Vorobyeva, oprichter van Vox Consulting

In echte technische stijl is er geen enkele universeel aanvaarde definitie van de metavers. Simpel gezegd, de metaverse is een enorm netwerk van 3D-werelden en simulaties die in realtime worden weergegeven voor samenwerking en deelname. Dit is geen virtual reality-ervaring of een virtuele economie waarin avatars uitsteken, maar een manier om identiteit, objecten, betalingen, geschiedenis en continuïteit van eigendom te behouden.

De metaverse markt kan in 2024 $ 783,3 miljard bereiken versus $ 478,7 miljard in 2020, wat neerkomt op een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 13,1%, gebaseerd op onderzoeken van Bloomberg met gegevens van Newzoo, IDC, PWC, Statista en Two Circles. Het is van plan om verder te gaan dan AR- en VR-content, met live-entertainment en een deel van de advertentie-inkomsten op sociale media. Volgens diezelfde gegevens kan de hele metaverse 2,7 keer zo groot worden als alleen gamesoftware, services en advertentie-inkomsten.

De metaverse stelt gebruikers in staat om virtueel te communiceren; een digitale realiteit die verschillende aspecten van sociale media, online games, augmented reality (AR), virtual reality (VR) en cryptocurrency combineert. Augmented reality voegt visuele, geluids- en andere zintuiglijke gegevens toe aan echte instellingen om de gebruikerservaring te verbeteren. Virtual reality is volledig virtueel en versterkt de fictieve realiteit.

Evenement

De 2e jaarlijkse GamesBeat en Facebook Gaming Summit en GamesBeat: Into the Metaverse 2

Leer meer

En de metaverse staat al vol met spannende projecten, ervaringen en platforms.

Kalao is bijvoorbeeld een populaire virtuele wereld die NFT’s, zakelijke samenwerking, VR-ervaringen en een marktplaats combineert, allemaal gebouwd op de Avalanche-blockchain. SoftBank (een van de meest invloedrijke technologiebedrijven ter wereld) heeft maar liefst $ 93 miljoen geïnvesteerd in het metaverse-spel van The Sandbox. En om de kloof tussen de echte en virtuele wereld te overbruggen, is Metahero een 3D-scantechnologie die objecten uit de echte wereld, inclusief mensen, nabootst en ze herschept in ultra-HD-avatars. Volgens CoinMarketCap heeft Metahero al een operationele, 4K openbare kamer klaar om te scannen in Doha, Qatar, met plannen om meer scankamers te plaatsen in Tokio, Berlijn, New York, Seoul en meer. MetaHero heeft banden met Sony (via exclusieve partnerschappen), die ongetwijfeld goed geplaatst is om de metaverse naar huis te brengen via zijn PlayStation-merk.

Maar niet alles is goed in de metaverse. Er vormt zich een zwart gat en het heet Meta.

in een interview met The Verge, draaide Mark Zuckerberg zijn hoofd om en kondigde aan dat Facebook de komende vijf jaar zou evolueren van een sociaal netwerk naar een ‘metavers bedrijf’. Net zoals Google aankondigde dat zijn naam nu Alphabet was, voornamelijk om boekhoudkundige redenen, werd Facebook omgedoopt tot Meta, maar deed het dat anders. Door de verandering met tamtam te onthullen, inclusief demo’s van zijn Horizon sociale VR-platform, leek Meta meer dan alleen een oefening in goed geldbeheer.

Dus hoewel Facebook’s schijnbare goedkeuring van de metaverse positief klinkt, is dit misschien wel het ergste wat de industrie is overkomen sinds het begin.

Een parallel universum binnen handbereik

Voor velen maakt de metaverse deel uit van een droom voor de toekomst van internet. Gedeeltelijk is het een nauwkeurige manier om enkele huidige trends in online infrastructuur weer te geven, inclusief de opkomst van 3D-werelden die in realtime worden gegenereerd.

De metaverse is een collectief van op byte gebaseerde alternatieven voor de kenmerken van de geatomiseerde fysieke wereld. Hoewel veel mensen de metaverse beschouwen als een versie van het dystopische boek en de film Ready Player One, zal veel van de metaverse veel meer gebruikswaarde hebben. Uiteindelijk zullen we altijd verbonden zijn met de metaverse door onze zintuigen van zien, horen en aanraken uit te breiden en digitale elementen te integreren met de digitale wereld.

Neil Stevenson bedacht de term ‘metaverse’ in zijn roman uit 1992 Sneeuwcrash. Hij introduceerde een virtual reality-wereld zoals internet, die hij de ‘metaverse’ noemde waarin gebruikers zouden interageren met digitale vormen van zichzelf die ‘avatars’ worden genoemd.

In fictie kan de utopische metaverse worden afgeschilderd als een nieuwe grens waar we allemaal sociale normen en waardesystemen kunnen herschrijven, vrij van culturele en economische sclerose. In tegenstelling tot Ready Player One, dat een metaverse uitbeeldt waarin de natuurlijke wereld plaatsmaakt voor een oneindige virtuele wereld, zullen er waarschijnlijk meerdere metauniversums in onze wereld ontstaan.

Maar even belangrijk voor een bloeiende metaverse is het bouwen van een gemeenschap die de bijdragen waardeert van ontwikkelaars en makers die middelen en ervaringen creëren voor de meeste gebruikers, of ze nu een nieuw spel, digitale objecten of hele virtuele werelden ontwikkelen. De metaverse stelt gebruikers in staat om hun inhoud te creëren en deze vrijelijk te verspreiden in een breed toegankelijke digitale wereld.

De metaverse zal een eindeloze wereld zijn die zowel fysieke als virtuele werelden omvat. Blockchain-technologie zorgt voor de veiligheid en openbare beschikbaarheid van transacties en identiteiten zonder toezicht van overheden, bedrijven of een andere regelgevende instantie.

En hierin ligt het probleem met Meta en haar ambities.

Toen Tim Berners-Lee het World Wide Web uitvond, was zijn eerste bericht niet “hallo Facebook, Google, Alibaba, Tencent en Amazon.” Het was “hallo wereld”. Het moest het internet zijn door de mensen, voor de mensen.

We hebben het internet echter gecentraliseerd en gecontroleerd door een paar enorme bedrijven. Het risico in dit model is buitengewoon.

Dus, wat is de volgende stap voor de metaverse?

Momenteel weten we, volgens gegevens van Ethernodes, dat ongeveer 70% van de Ethereum-nodes draait op gehoste services of cloudproviders, zoals we ze gewoonlijk noemen. 23% van het Ethereum-netwerk zit bij één provider; Amazon-webservices. Stel je nu eens voor wat er gebeurt als Jeff Bezos besluit AmazonCoin te lanceren, op Amazon’s blockchain en (zoals ik zeker weet dat de algemene voorwaarden dit toestaan) ervoor kiest om ETH-projecten op AWS te verbieden. Hoewel dat misschien niet het einde van Ethereum betekent, zal het ongetwijfeld een aanzienlijke impact hebben op ‘s werelds ‘Blockchain-app store’.

Dus geloven we dat Zuckerberg onze beste bedoelingen voor ogen heeft? Facebook, Instagram en WhatsApp verzamelen voortdurend gegevens van hun gebruikers. Ze gebruiken die persoonlijke informatie om reclame van consumenten te targeten en profiteren van die informatie zonder compensatie of compensatie. Meta’s marktkapitalisatie bedroeg $ 935 miljard vanaf november 2021, met 2,91 miljard actieve maandelijkse gebruikersaantallen, en advertenties vertegenwoordigden 98,8% van de totale omzet van het bedrijf in 2020.

Gelooft iemand dat Meta in de nabije toekomst anders zal handelen en de ware visie van de metaverse zal omarmen? Of zal het geld en macht blijven winnen door gebruik te maken van een nieuwe klasse van persoonlijke gegevens – eye-tracking, stemming, fysieke bewegingen en zelfs potentiële of veelvoorkomende psychische problemen?

Je zou kunnen stellen dat dit slechts een product is van het late-fasekapitalisme. Per slot van rekening zijn cryptocurrencies, die verondersteld worden het bastion van de gedecentraliseerde economie te zijn, in dezelfde val gelopen als fiat. Net als bij traditionele valuta bezit een klein aantal mensen de meeste crypto-tokens, zoals Bitcoin.

Wat een resetknop zou kunnen zijn voor het hele internet, die eindelijk de belofte van een systeem door de mensen en voor de mensen waarmaakt, zal waarschijnlijk een ander gecentraliseerd ecosysteem worden – met een paar bedrijven in controle – en regeringen die de mogelijkheid behouden om inhoud te censureren , blokkeer de toegang en zet firewalls op om te voorkomen dat burgers hun verhaal aan de buitenwereld vertellen.

Het goede, het slechte en het onbekende

Een positief ding dat de rebranding van Facebook voor dit ecosysteem doet, is dat het in wezen het hele concept van een “metaverse” in de reguliere wereld valideert en valideert wat bouwers in de loop der jaren in Ethereum hebben gedaan. Voor Facebook is het een sterk signaal dat we niet mogen negeren (of je het bedrijf nu leuk vindt of niet) om gewicht te geven aan de producten en diensten van de metaverse en de naam van het hele bedrijf te veranderen in iets relatiefs.

Toen Mark Zuckerberg ons meenam op een fluitje van een cent door de metaverse – de nog steeds hypothetische volgende fase van internet – liet hij ons een toekomst zien die een enkele ruimte biedt, waarbij digitale en fysieke realiteit in één enkel platform worden versmolten. Zuckerberg adverteerde eerder dat de metaverse “het belichaamde internet zou zijn waarin je in de ervaring bent, niet alleen ernaar te staren”, zei hij terwijl hij door de demonstratie liep.

En hoewel de wereldwijde pandemie de belangstelling voor de metaverse heeft doen toenemen naarmate meer mensen thuis of op afgelegen locaties werken, is het van essentieel belang dat we niet uit het oog verliezen wat er wordt voorgesteld en door wie. Er zijn zorgen dat de metaverse, onder de controle van Meta, een gecentraliseerde, dystopische informatiegrijper zal worden, alleen ontworpen om het moederbedrijf te dienen en zijn macht onmetelijk te vergroten.

Stel dat we een plek creëren en virtueel leven waar je kunt werken, spelen, leren, creëren, winkelen en communiceren met vrienden in een virtuele online omgeving. Dan wil ik dat iedereen daar een aandeel in heeft, er voordeel uit haalt, gecompenseerd wordt voor zijn tijd en energie, en elkaar helpt groeien. Als we niets doen, is alles wat we collectief doen, Meta toestaan ​​om onze hoeders te worden, en dat is inherent onmenselijk.

Olga is de oprichter van Vox Consulting, een marketingbedrijf voor blockchain-, DeFi- en NFT-startups, en voormalig hoofd Marketing bij SwissBorg – het eerste crypto-vermogensbeheerplatform (TOP -100 Coinmarketcap).

GegevensBeslissers

Welkom bij de VentureBeat-community!

DataDecisionMakers is waar experts, inclusief de technische mensen die datawerk doen, datagerelateerde inzichten en innovatie kunnen delen.

Als je wilt lezen over geavanceerde ideeën en up-to-date informatie, best practices en de toekomst van data en datatechnologie, sluit je dan aan bij DataDecisionMakers.

Je zou zelfs kunnen overwegen om zelf een artikel bij te dragen!

Lees meer van DataDecisionMakers

creditSource link

Palomine.be
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart